Luxe - Reisverslag uit Milnerton, Zuid-Afrika van peter Pennings - WaarBenJij.nu Luxe - Reisverslag uit Milnerton, Zuid-Afrika van peter Pennings - WaarBenJij.nu

Luxe

Blijf op de hoogte en volg peter

22 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Milnerton

De laatste dagen uitgezonderd morgen gaan we voor luxe.
Voor morgen had ik vanuit nederland een packpackers hostel geregeld in Kaapstad. Moest ook een ervaring op zich worden, met zijn 10 en op een slaapkamer.
Voor Jurgen en David hoeven zo'n ervaring niet. David wilde wel een andere ervaring opdoen, iets goed doen voor de lokale bevolking.
Veel steden hebben sloppenwijken voor en na een stad staan. Hier wonen de meest arme uit de samenleving. Ze wonen in golfplaten hutjes met duizenden bij elkaar. Ze proberen wat bij te verdienen als bedelaar, parkeerwachter of in het beste geval als dagloner. Dan staan ze het meest vieze werk te doen voor ongeveer 100 ran per dag, omgerekend een 7 euro.
Om ergens te komen moeten ze lopen of........ liften.
Vele staan met hun vinger omhoog te wachten tot iemand hen meeneemt.
We hebben er al veel voorbij gereden, David wilde er een paar meenemen.
Gisteren op onze weg terug van Hermanus naar Gansbaai hebben we er twee meegenomen. Achterin bij jurgen.
Geen schoenen aan de voeten vieze kleren en ... ze stonken . Een erg indringende geur alsof ze zich dagen niet gewassen hadden.
Dat bleek ook. 2 opschoten zwarte jongens van 17 jaar. Bij navraag bleek dat ze net uit het politiebureau kwamen waar ze een nacht hadden vastgezeten. Ze waren naar horen zeggen opgepakt omdat waar ze waren er lokale drugs gesnoven werd; zij niet die anderen????
Allemaal zaken om niet mee te willen maken. Ze wilde nu naar huis en moesten lopen. Vader dood en woonden nu bij een oom, de een dagloner de andere werkeloos.
Bij ons in de auto en hongerig. Er lagen wat droge biscuits voorin en vroegen of ze die mochten. Ook nog wat liga's die we overhadden voor slechtere tijden gegeven.
Na 20 km bij het busstation afgezet, wat geld toegeschoven met de uitdrukkelijke eis dat er eten van gekocht moest worden en uitgezwaaid.
Voelde goed ondanks de reuk en de rare verhalen.

Nee wij gaan voor luxe. David heeft voor vandaag midden in Kaapstad een luxe appartement op de 7e etage geboekt met uitzicht op de zee, de Tafelberg, robbeneiland en Kaapstad.
Vanmorgen met storm uit Hermanus weggevlucht. Al de stroom was in heel Hermanus uitgevallen en was goed koud. Met verse broodjes en limonade op weg naar Kaapstad.
Kaapstad zelf een wereld van verschil en het appartement midden op Island views nog meer.
Een luxe appartement net breedbeeld tv, wasmachine, modern ingericht meubilair en een luxe badkamer met het genoemd uitzicht. Das vakantie volg Jurgen, hier kunnen we ons wel vermaken. Lekker gedouched, van het uitzicht genietend, wijntje en al kijkend naar een première film, ben het stiekem wel een beetje met hem eens. Ook dit is vakantie, niet afzien, luxe.
Jammer dat we morgen naar een backpackers hostel gaan waar we slapen in een klein bedje met zijn 10 en opeen kamer

• 22 Augustus 2017 - 21:58

Els Van Wylick:

Mooie gedachte David iets voor de bevolking te doen, hebben het zo hard nodig, maar wees voorzichtig met het meenemen van mensen. Als je graag iets wil doen voor de Afrikaanse jongeren heb ik voor jouw een foundation. Als je terug bent in Nederland werp eens een blik op Mabhalane Mthembu Foundation. Wij geven o.a maandelijks een voedselpakket scholing, en doen veel voor de bevolking. Ga allen genieten van de luxe ook daar ga ik voor. Ja wij hebben het vreselijk goed.Mooie tijd in Kaapstad vergeet vooral niet Robben-eiland en de Tafelberg te bezoeken.